Lättläst om särskolan
Skolinspektionen har undersökt hur de som går grundsärskolan får lära sig läsa och skriva och prata om texter i ämnet svenska.
Skolinspektionen har besökt 28 grundsärskolor i hela Sverige. Det vi tyckte var viktigt i skolorna var bland annat:
- Lärarna ska undervisa så att eleverna lär sig mycket.
- Lärarna ska tro på att alla elever kan och vill lära sig mycket i skolan.
- Eleverna ska få läsa böcker och prata tillsammans om böckerna. Det räcker inte att man bara arbetar ensam vid sin egen arbetsplats.
- Eleverna ska få skriva olika texter och prata om sina texter med klasskompisarna.
- Lärarna måste veta vad varje elev kan.
- Alla elever och deras föräldrar ska få veta från läraren hur det går för eleven i skolan.
- Rektorn på skolan ska också veta hur det går för eleverna. Rektor ska arbeta så att skolan kan göra mer för att eleverna ska lära sig bättre.
- Lärarna som arbetar i särskolan ska ha utbildning i ämnet svenska. Nu är det bara hälften av lärarna som har utbildning i svenska.
- Lärarna som arbetar i särskolan ska ha utbildning i i hur elever med utvecklingsstörning lär sig så bra som möjligt.
Senast uppdaterad: 11 januari 2011