Teknikundervisningen: Frågor för reflektion
Här finns ett antal frågor som knyter an till Skolinspektionens granskning av teknikundervisningen i grundskolan. De är tänkta som ett stöd till självvärdering och reflekterande samtal.
Resurser för teknikundervisning
- Har lärarna adekvat utbildning och tillräcklig kompetens för att undervisa i teknikämnet?
- Finns det möjlighet för lärare att komplettera sin kompetens om det behövs?
- Finns det tillräckligt med utrustning, materiel och läromedel?
- Finns det lokaler/lärmiljöer som ger möjlighet till såväl praktiska som teoretiska inslag i undervisningen?
- Har skolan avsatt tillräckligt med tid för teknikundervisning och synliggörs teknikämnet på elevernas scheman?
Relevans och inflytande för elever
- Tar läraren reda på elevernas förkunskaper, erfarenheter, förväntningar och intressen på ett systematiskt sätt?
- Ges eleverna möjlighet till inflytande i undervisningen, till exempel vid planering, avseende innehåll, arbetsform, genomförande och utvärdering?
- Knyter undervisningen an till teknik i det omgivande samhället och den teknik som eleverna möter i sin vardag?
- Får eleverna i undervisningen förståelse för vilken betydelse kunskaper i teknik kan ha för kommande studier och arbetsliv?
Elevernas lärande i teknik
- Finns en planering för hur det centrala innehållet ska behandlas i de olika årskurserna, så att ämnesinnehållet blir mer sammansatt och avancerat ju högre upp eleverna kommer i sin utbildning?
- Bedrivs undervisning så att eleverna får förutsättningar att utveckla de förmågor som beskrivs i kursplanen?
- Ges eleverna möjlighet att kontinuerligt från årskurs 1-9 utveckla de förmågor som kursplanen i teknik anger?Ges eleverna möjlighet att reflektera över sitt eget lärande och sin kunskapsutveckling i förhållande till syfte och mål i kursplanen?
- Vävs teori och praktik samman så ett holistiskt lärande möjliggörs?
- Får eleverna arbeta med teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning?
- Bedöms elevernas kunskaper i förhållande till kunskapskraven i kursplanen?
-
Senast uppdaterad: 10 juni 2015
-
Dela