Start

Teknikundervisningen: Frågor för reflektion

Resurser för teknikundervisning

  • Har lärarna adekvat utbildning och tillräcklig kompetens för att undervisa i teknikämnet?
  • Finns det möjlighet för lärare att komplettera sin kompetens om det behövs?
  • Finns det tillräckligt med utrustning, materiel och läromedel?
  • Finns det lokaler/lärmiljöer som ger möjlighet till såväl praktiska som teoretiska inslag i undervisningen?
  • Har skolan avsatt tillräckligt med tid för teknikundervisning och synliggörs teknikämnet på elevernas scheman?

Relevans och inflytande för elever

  • Tar läraren reda på elevernas förkunskaper, erfarenheter, förväntningar och intressen på ett systematiskt sätt?
  • Ges eleverna möjlighet till inflytande i undervisningen, till exempel vid planering, avseende innehåll, arbetsform, genomförande och utvärdering?
  • Knyter undervisningen an till teknik i det omgivande samhället och den teknik som eleverna möter i sin vardag?
  • Får eleverna i undervisningen förståelse för vilken betydelse kunskaper i teknik kan ha för kommande studier och arbetsliv?

Elevernas lärande i teknik

  • Finns en planering för hur det centrala innehållet ska behandlas i de olika årskurserna, så att ämnesinnehållet blir mer sammansatt och avancerat ju högre upp eleverna kommer i sin utbildning?
  • Bedrivs undervisning så att eleverna får förutsättningar att utveckla de förmågor som beskrivs i kursplanen?
  • Ges eleverna möjlighet att kontinuerligt från årskurs 1-9 utveckla de förmågor som kursplanen i teknik anger?Ges eleverna möjlighet att reflektera över sitt eget lärande och sin kunskapsutveckling i förhållande till syfte och mål i kursplanen?
  • Vävs teori och praktik samman så ett holistiskt lärande möjliggörs?
  • Får eleverna arbeta med teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning?
  • Bedöms elevernas kunskaper i förhållande till kunskapskraven i kursplanen?