Undervisning

Vad är god kvalitet i undervisningen?

Undervisningens innehåll behöver genomföras så att den överensstämmer med de värden som skolan ska fömedla enligt läroplanen. Läraren kan använda sig av exempelvis läromedel, diskussioner och olika slags arbetsformer för att främja möjligheterna att nå målet med undervisningen.

Vikten av variation i undervisningen

Läraren behöver disponera lektionerna så att det finns ett logiskt flöde av olika moment/aktiviteter så att eleverna upplever undervisningen som stimulerande och varierad. Ett aktivt lärarstöd liksom höga förväntningar hos läraren på alla elevers kunskapsutveckling genomsyrar undervisningen och bidrar till stödjande undervisningsklimat.

Aktivt lärarstöd

I det aktiva lärarstödet av elevernas lärprocesser ingår att läraren ger eleverna möjlighet att utveckla och använda olika strategier för sitt lärande. Undervisningen ska vara välstrukturerad och genomsyras av att läraren leder och styr arbetsprocesserna utifrån utgångspunkten att eleverna kan och vill ta ansvar för sin kunskapsutveckling. Läraren behöver förklara så att eleverna förstår och säkerställa att eleverna kommer igång med sitt skolarbete och bibehåller engagemang i uppgiften. I detta ingår att läraren tydliggör syfte och mål med valt undervisningsinnehåll och arbetssätt för att skapa överblick och sammanhang för eleverna.

Stärka elevernas motivation och engagemang

I syfte att främja och stärka elevernas motivation och engagemang i undervisningen är det viktigt att läraren utmanar eleverna med uppgifter och aktiviteter som utvecklar deras tänkande. Oavsett var eleven befinner sig ska läraren förmedla höga förväntningar på eleverna i kombination med att ge eleverna de förutsättningar de behöver för att kunna leva upp till förväntningarna. Här ingår att ta fasta på de elever som når långt i sin kunskapsutveckling, och att ge dessa tillräckligt utmanande uppgifter eller låta dem arbeta i en snabbare takt (acceleration). Men det ingår också att genomföra stödjande insatser för elever i syfte att göra undervisningen mer tillgänglig och gynna deras kunskapsutveckling.

Utveckla undervisningen tillsammans med eleverna

I lärarens pedagogiska ledning och styrning ingår att med regelbundenhet och varierade metoder tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen. Dels i syfte att utveckla undervisningen, dels i syfte att utveckla elevernas förmåga och vilja att ta personligt ansvar för sitt eget lärande. I detta ingår bland annat att ställa frågor till eleverna utan att det finns ett givet svar, och där läraren ger eleverna möjlighet att utveckla och använda olika strategier för sitt lärande.

Nedan kan du läsa mer om tre centrala områden som är avgörande för undervisningens kvalitet:

1. Undervisningen är målfokuserad, varierad och innehåller ett aktivt lärarstöd

Undervisningen har god kvalitet om den består av olika typer av uppgifter och aktiviteter, så att det blir en variation och balans under lektionen och under skoldagen. Undervisningen är stimulerande för eleverna och de får ett aktivt lärarstöd så att de förstår, kommer igång med och bibehåller engagemang i sitt skolarbete.

God kvalitet innebär också att undervisningen är strukturerad, med intresseväckande lektionsstarter, sammanhang i genomgångar, logiskt flöde i uppgifterna och med sammanfattande avslut. Det gör det tydligt för eleverna vad som är syftet med lektionen eller olika arbetsmoment. Det är också viktigt att syftet överensstämmer med målen i läroplanen, både avseende kunskaper och värden.

Du behöver utveckla kvaliteten om undervisningen återkommande består av en typ av uppgift eller aktivitet där det ensidigt betonas lärarledda genomgångar, grupparbeten eller aktiviteter där eleverna arbetar enskilt. Undervisningen blir då mindre stimulerande för eleverna. Det kan också vara så att elever inte får tillräckligt med stöd för att komma igång med sina uppgifter eller tillräckliga förklaringar för att de ska förstå vad de ska göra och varför.

Ett annat tecken på behov av att utveckla kvaliteten är om undervisningens struktur är otydlig så att det saknas ett logiskt flöde mellan uppgifter eller arbetsmoment. Därmed blir syftet med lektionen eller olika arbetsmoment otydligt för eleverna. Det är också viktigt att syftet inte överensstämmer helt med läroplanens mål avseende kunskaper och värden. 

Här handlar kvaliteten om i vilken grad och med vilken kvalitet lärarna styr och leder undervisningen.

Undervisningen ska vara varierad och stimulerande, med ett aktivt lärarstöd. Det handlar om i vilken grad läraren hjälper, leder och lotsar eleven framåt i sin kunskapsutveckling. Det aktiva lärarstödet av elevernas lärprocesser innebär att läraren ger tydliga beskrivningar, förklaringar och instruktioner.

Undervisningen ska också vara strukturerad och målfokuserad. Att undervisningen är strukturerad innebär att olika delmoment och aktiviteter är kopplade till varandra i ett logiskt och sammanhängande flöde. Läraren ser till att det finns en struktur i lektionen som innefattar introduktion, genomförande och en uppföljande avslutning. Planeringen av undervisningen måste utgå från målen i kurs- och läroplanen.


2. Eleverna stimuleras och utmanas i undervisningen utifrån varje enskild individs behov och förutsättningar

Undervisningen har god kvalitet om undervisningen stärker elevernas självförtroende och motivation att lära. Genomgångar och arbetsuppgifter ska ge uttryck för höga förväntningar på eleverna.

God kvalitet innebär också att undervisningens innehåll och ditt arbetssätt är anpassat till aktuell elevgrupp så att arbetet anpassas, stimulerar och utmanar alla elever, oavsett hur långt de har kommit i sin kunskapsutveckling.

Du behöver utveckla kvaliteten om det är få inslag i undervisningen som syftar till att stärka elevernas självförtroende och motivation att lära, eller om genomgångar och uppgifter sällan ger uttryck för höga förväntningar på eleverna.

Ett annat tecken på bristande kvalitet är om innehållet i undervisningen och arbetsuppgifterna är lika för alla elever, så att allt är anpassat efter en medelnivå, snarare än utifrån eleverna i den aktuella elevgruppen. Att eleverna i stor utsträckning arbetar individuellt är också en varningssignal om att kvaliteten kan behöva utvecklas. 

Här handlar kvaliteten om i vilken grad planeringen och genomförandet av undervisningen tar sin utgångspunkt i de enskilda elevernas skilda behov och förutsättningar. Skolan har i uppgift att ge alla elever bästa möjliga förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina behov och förutsättningar och i enlighet med utbildningens mål.

Läraren behöver vara beredd på att kunna ge allt från utmaningar till extra anpassningar till olika elever i en och samma undervisningssituation, men också kunna utforma undervisningen så att stödjande insatser och utmaningar kommer alla elever till del.

Läraren ska ha höga förväntningar på elevernas kunskapsutveckling och genom sitt förhållningssätt medverka till att stärka deras självförtroende och därigenom deras motivation. Eleverna måste mötas på den kunskapsnivå de befinner sig och utmanas vidare därifrån.


3. Eleverna görs delaktiga i undervisningen och sitt eget lärande

Undervisningen har god kvalitet om den innehåller frågor där eleverna får möjlighet att reflektera utan krav på rätt eller fel och det finns utrymme för eleverna att reflektera över sitt eget lärande. Undervisningen ska också ge eleverna strategier för, och därmed möjligheter att ta ansvar över sitt eget lärande.

God kvalitet innebär också att det i undervisningen ingår varierade metoder för att planera och utvärdera undervisningen tillsammans med eleverna och att det sker med regelbundenhet. Elevernas synpunkter ska påverka det kommande arbetet i relation till ålder och mognad.

Du behöver utveckla kvaliteten om undervisningen till stor del består av frågor av karaktären ”rätt eller fel” eller om utrymmet för eleverna att reflektera över sitt eget lärande är litet. Ett annat utvecklingsområde är om eleverna inte ges strategier för att utveckla sin förmåga, och därmed har liten möjlighet att ta eget ansvar för sitt eget lärande.

Ett annat tecken på bristande kvalitet är om planering och utvärdering av undervisningen sällan sker tillsammans med eleverna. 

Här handlar kvaliteten om att läraren ska ha utgångspunkten att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar. Läraren ska förmå eleverna att ”äga” sitt eget lärande, till exempel genom att tillsammans formulera meningsfulla och utmanande mål för lärandet. Läraren ska hjälpa eleverna att utveckla och använda olika inlärningsstrategier, så att de kan planera, genomföra och utvärdera sitt lärande.

Läraren ska också möjliggöra för och stimulera eleverna att ta aktiv del i planering och utvärdering av lektioner och kurser. Det är viktigt att läraren inhämtar elevernas synpunkter på innehåll, arbetsformer och arbetssätt för att utvärdera undervisningen.