Publikationer & webbinarium

Förskolesatsningen 2015-1017

Regeringen gav Skolinspektionen uppdraget att under åren 2015-2017 ganska förskolans kvalitet och måluppfyllelse ur olika aspekter. Sammanlagt genomfördes 13 granskningar, samt en samlad analys av resultaten från de olika delprojekten. 
Delrapport I, 2016, (PDF-fil, nytt fönster)
Delrapport II, 2017 (PDF-fil, nytt fönster)
Slutrapport 2018 (PDF-fil, nytt fönster) 

I anslutning till regeringsuppdraget genomförde Skolinspektionen en förskoledag hösten 2017. Här hittar du filmade föreläsningar från den dagen: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-OlNcr2WgnVMA3dQLnBNezz36WYwd-QP


 

Publikationer i kronologisk ordning

Skolinspektionens arbete med jämställdhetsintegrering 2018

Denna delredovisning innehåller en beskrivning av de aktiviteter som har genomförts under perioden 2016–2017 och hur de kan förväntas bidra till att lösa de problem avseende ojämställdhet som identifierats inom myndighetens verksamhetsområde. Vi har kommit en god bit på väg med att integrera jämställdhetsperspektivet i våra riktlinjer för verksamheten men arbetet fortsätter.

Läs mer

Förskolans kvalitet och måluppfyllelse 2018

Skolinspektionen fick 2015 ett treårigt uppdrag att särskilt granska förskolans kvalitet och måluppfyllelse. Detta är slutrapporten till regeringen. Rapporten tar upp brister i kvaliteten som uppmärksammats, men ger även goda exempel och identifierar framgångsfaktorer. Skolinspektionens övergripande slutsats är att förskolan har flera styrkor men även många utmaningar och att kvaliteten varierar alltför mycket. Därmed är förskolan i Sverige inte likvärdig för alla barn. 

Läs mer

Förskolors värdegrundsarbete 2018

Skolinspektionen har granskat hur 15 slumpvis utvalda förskolor arbetar med uppdraget att förmedla och förankra den värdegrund som vårt demokratiska samhälle vilar på. Skolinspektionen har sett många exempel på goda arbetssätt där personalen verkar för ett gott demokratiskt klimat där barnen får möjlighet att vara delaktiga i verksamheten. Men värdegrundsuppdraget upplevs ofta som svårt att konkretisera och behöver diskuteras mer i arbetsgrupperna.

Läs mer

Huvudmannens styrning och ledning av förskolans kvalitet 2017

Syftet med utvärderingen är att få kunskap om förskolans kvalitet och resultat, det vill säga hur verksamhetens organisation, innehåll och genomförande kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. Skolinspektionen har granskat hur huvudmannen styr och stödjer förskolan mot måluppfyllelse enligt de nationella målen i förskolans läroplan. Granskningen omfattar 29 huvudmän varav 22 kommunala och 7 enskilda. 

Läs mer

Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd 2017

Skolinspektionen har granskat förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. Granskningen visar att det finns stora kvalitetsskillnader i hur förskolor arbetar med särskilt stöd. Många förskolor har inte tillräckligt utvecklade arbetssätt och rutiner för arbetet med barn i behov av särskilt stöd.

Läs mer

Förskolans arbete med matematik, naturvetenskap och teknik 2017

Granskningen visar att det finns betydande skillnader mellan förskolor när det gäller hur utvecklat arbetet är inom matematik, naturvetenskap och teknik. På en majoritet av de granskade förskolorna omfattar undervisningen inte läroplanens samtliga strävansmål för de aktuella målområdena, vilket be-gränsar barnens förutsättningar för lärande.

Läs mer

Särskild undervisning på sjukhus 2017

Skolinspektionen har granskat utbildningen vid 20 sjukhusskolor, vilket motsvarar drygt hälften av samtliga sjukhusskolor runt om i landet. Granskningen visar att sjukhusskolorna ofta erbjuder en god pedagogisk och flexibel undervisning som utgår från elevernas förutsättningar och behov. Men granskningen visar också att sjukhusskolorna inte alltid får information om elever som vårdas på sjukhus och som kan behöva sjukhusundervisning.

Läs mer

Förskolans arbete med jämställdhet 2017

Det övergripande syftet med granskningen är att belysa om barnen erbjuds en förskoleverksamhet där flickor och pojkar får möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsmönster och könsroller. Temat för granskningen beror på att forskning och utredningar bland annat visar att det finns en risk att könsstereotypa föreställningar kan reproduceras och öka istället för att de synliggörs och ifrågasätts, om jämställdhetsuppdraget genomförs på ett omedvetet sätt. Granskningen visar att arbetet med jämställdhetsuppdraget är otillräckligt. på de 36 granskade förskolorna

Läs mer

Förskolechefens ledning 2016

På flera förskolor behöver förskolechefen ta ett större ansvar för att leda den pedagogiska verksamheten, så att alla barn får goda möjligheter att utvecklas och lära. Många som driver förskolor behöver också ge förskolecheferna bättre förutsättningar att utveckla verksamheten.

Läs mer

Socioekonomisk resursfördelning till förskolan 2016

Vi har funnit att två tredjedelar av Sveriges kommuner inte uttryckligen tar hänsyn till barnens socioekonomiska bakgrund i sin fördelning av resurser till förskolan. Dessa kommuner saknar alltså det som brukar kallas en socioekonomisk fördelningsmodell.

Läs mer 

Förskolans pedagogiska uppdrag 2016

Sedan 2011 har legitimerade förskollärare i uppdrag att bedriva undervisning i förskolan. Skolinspektionens granskning av 82 förskolor visar dock att det är oklart på många förskolor hur denna undervisning ska bedrivas och vad förskollärarnas ansvar för undervisningen innebär.

Läs mer

Barnens lärande i pedagogisk omsorg 2016

Granskningen visar att det råder stora kvalitetsskillnader mellan verksamheter inom pedagogisk omsorg. Därför är det viktigt att huvudmannen följer upp verksamheten.

Läs mer

Kommunernas tillsyn av fristående förskolor 2016

Kommunerna ansvarar för tillsynen av fristående förskolor. Det är viktigt att denna tillsyn fungerar väl så att den kan bidra till att höja kvaliteten i verksamheten för barnen som vistas där. Granskningen visar att många kommuner behöver utveckla arbetet med tillsyn av fristående förskolor för att alla barn ska garanteras en verksamhet av god kvalitet. 

Läs mer

En vanlig dag i förskolan 2015

Vid var sjätte förskola, som Skolinspektionen oanmält besökte i maj 2015, fanns brister i den uppmärksamhet och tillsyn som utgör grunden för barnens trygghet och välmående. Det visar Skolinspektionens flygande granskning av cirka 100 förskoleavdelningar. Samtidigt såg Skolinspektionen många positiva exempel på förskolorna.

Läs mer

Kompetensförsörjningen - en nyckelfråga för skola och förskola 2015

Skolinspektionen har kartlagt hur huvudmän och skolledare arbetar med att säkra tillgången till behöriga lärare och förskollärare. Cirka 70 procent av huvudmännen, rektorerna och förskolecheferna i granskningen har svårt att hitta sökande med rätt kvalifikationer vid rekrytering. Ansvaret för kompetensförsörjningen vilar också på staten. Nationella insatser behövs bland annat när det gäller vägar in i, eller tillbaka till, läraryrket.

Läs mer 

Kommunernas resursfördelning och arbete mot segregationens negativa effekter i skolväsendet 2014

Resultaten visar att det är få kommuner som tydligt styr resurser till de enheter som har störst behov utifrån barns och elevers måluppfyllelse och den socioekonomiska strukturen. Flertalet granskade kommuner behöver förbättra uppföljningen och utvärderingen av resursfördelningen.

Läs mer

Förskola, före skola – lärande och bärande 2012

Granskningen visar att förskolans personal har en stark drivkraft att ge barnen en lärorik, rolig och lustfylld vistelse på förskolan. Vid varje förskola finns goda exempel på väl fungerande arbete kring något eller några av de granskade områdena. Ibland saknas dock ett helhetstänkande kring utveckling av verksamheten i enlighet med läroplansmålen.

Läs mer

Regelbunden tillsyn 2012

Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor, kommunala och fristående, för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Målet är att bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen. I denna rapport redovisas de beslut Skolinspektionen fattat inom den regelbundna tillsynen 2012. 

Läs mer

Regelbunden tillsyn 2011

Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor, kommunala och fristående, för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Målet är att bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen. I denna rapport redovisas de beslut Skolinspektionen fattat inom den regelbundna tillsynen 2011. 

Läs mer

Förskolans pedagogiska uppdrag 2011

Granskningen visar att förskolans läroplan (Lpfö 98) inte alltid finns med som en medveten utgångspunkt i planeringen av förskolornas verksamhet. De mål som berör språkutveckling och matematikutveckling genomsyrar den dagliga verksamheten. De övriga målen är dock inte lika tydligt framträdande. Förskolorna behöver också bli bättre på att dokumentera barnens utveckling för att kunna utvärdera verksamheten.

Läs mer

Språk- och kunskapsutveckling för barn och elever med annat modersmål än svenska 2010

Den här granskningen undersöker om det finns ett arbetssätt i de granskade förskolorna och skolorna som utvecklar språk och kunskaper och som ger flerspråkiga barn och elever goda förutsättningar att nå de nationella målen. Resultaten visar framför allt på stora brister, även om det också finns exempel på verksamhet och undervisning av god kvalitet.

Läs mer