Till huvudinnehåll

Skolpersonal ska tryggt kunna lämna uppgifter till Skolinspektionen

Uppgifter om missförhållanden i skolan är viktiga för att Skolinspektionen ska kunna göra välunderbyggda prioriteringar i sitt tillsynsuppdrag. Alla berörda parter ska kunna lämna uppgifter om huvudmän som inte följer lagen, det kan vara elever, vårdnadshavare, lärare eller andra som har en relation till skolan.

Gd Marie Axelsson

Det är av stor vikt för Skolinspektionen att få in uppgifter om missförhållanden. När skolans personal berättar om sina erfarenheter får Skolinspektionen bättre underlag för sin tillsyn. Det gör att vi kan rikta vår inspektion mot de skolor där risken är störst att elever inte får den utbildning de har rätt till. På så sätt kan vi ställa krav på huvudmännen och se till att bristerna åtgärdas.

Självklart ska lämnande av uppgifter om missförhållanden inte leda till repressalier. Via media har vi kunnat ta del av uppgifter om en lärare i Göteborg som JO‑anmälde sin rektor efter att ha uppfattat rektorns uttalanden under ett samtal som en kränkning av yttrandefriheten. Under samtalet förmedlade rektorn en kritisk syn på att läraren hade kontaktat Skolinspektionen och framfört synpunkter om skolans verksamhet. JO konstaterade att rektorns agerande var i strid med förbudet mot repressalier och att det var en kränkning av lärarens yttrandefrihet.

En trygg skolmiljö är en förutsättning för lärande. På samma sätt är det en förutsättning för Skolinspektionens tillsyn att lärare och annan skolpersonal vågar berätta om problem. När de delar sina erfarenheter stärker det vårt arbete för att eleverna ska få en bättre och mer likvärdig utbildning.

Fallet visar tydligt hur viktigt det är att skolpersonal känner trygghet i att kontakta Skolinspektionen och berätta om brister de ser i undervisningen eller i skolans arbete.

Senast uppdaterad: 18 december 2025