Till huvudinnehåll
En förskolelärare har högläsning för fyra barn
Publicerad: 15 maj 2025

Arbetet för att få fler barn att delta i förskolan behöver utvecklas

Kommuner ska arbeta för att fler barn skrivs in i förskolan. Det är också viktigt att de barn som är inskrivna närvarar i förskolan. Skolinspektionens granskning visar att detta arbete behöver utvecklas. Framför allt är det viktigt att ta reda på varför barn inte deltar i förskolan och utforma kontakter och information utifrån det.

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i rektorers, huvudmäns och kommuners arbete i socioekonomiskt svagare områden för att öka deltagandet i förskolan. Arbetet är angeläget eftersom förskolan har positiva effekter, särskilt för barn med sämre förutsättningar. Av de 30 granskade verksamheterna behövde 29 stärka sitt arbete.

– Förskolan är det första steget i det svenska utbildningssystemet och lägger grunden för ett livslångt lärande. Arbetet med att informera om förskolans uppdrag och skapa förtroende för verksamheten är därför viktigt, säger Emma Frankl, utredare på Skolinspektionen.

Många kommuner har god kunskap om vilka barn som inte är inskrivna i förskolan, men sämre kännedom om orsakerna till att vårdnadshavare inte skriver in barnen. Därför möter inte insatserna de behov som finns. Orsakerna kan vara kopplade till vårdnadshavarnas inställning till och kunskap om förskolan, men även till mer praktiska hinder eller orsaker som relaterar till ekonomisk utsatthet.

De barn som bara har rätt till 15 timmar i veckan på förskolan är de som har högst frånvaro. För att öka närvaron bland dessa barn är det viktigt att personalen inte uppmanas att i första hand vara tidspoliser, utan snarare stimulera närvaro. Det är också viktigt att vårdnadshavare upplever att barnen utvecklas och lär sig saker för att öka motivationen att låta barnen delta i verksamheten.

Fler rapporter om förskolan

Lista över tidigare rapporter om förskolan

Publikation