Till huvudinnehåll
Elever i ett klassrum
Publicerad: 22 oktober 2025

Både styrkor och svagheter i den anpassade grundskolans undervisning om sexualitet, samtycke och relationer

Skolinspektionen har under våren 2025 besökt 30 anpassade grundskolor och bedömt kvaliteten i deras arbete med kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. En majoritet av skolorna (21 av 30) behöver utveckla kvaliteten inom området.

De utvecklingsområden som Skolinspektionen har identifierat handlar framför allt om att skolorna behöver se till att eleverna får undervisning om kunskapsområdets samtliga delar. Majoriteten av skolorna behöver utveckla sin undervisning om hedersrelaterat våld och förtryck.

Det är även vanligt att rektorns arbete med styrning och samordning av skolans arbete inom kunskapsområdet inte håller tillräckligt god kvalitet. Rektorerna måste förvissa sig om att samtliga delar i kunskapsområdet lyfts i undervisningen och att lärarna får möjlighet att samordna sig när de planerar sin undervisning.

Men granskningen visade även på styrkor.

De 30 granskade skolorna visade i regel en hög kvalitet i arbetet med att skapa ett öppet och tillitsfullt klassrumsklimat. Lärarna arbetade genomtänkt med didaktiska val i undervisningen som utgick från elevgruppens behov och säkerställde att arbetsuppgifterna i undervisningen var relevanta för eleverna.

– Majoriteten av de granskade skolorna hade ett genomtänkt arbete och undervisning av hög kvalitet kopplat till samtycke. Eleverna fick lära sig att sätta egna gränser kopplat till kropp och integritet, men även att respektera och förstå andras gränser, Siri Morawski, utredare på Skolinspektionen. 

– Den här elevgruppen löper större risk att utsättas för sexuella kränkningar eller övergrepp än andra grupper i samhället. Därför är det glädjande att undervisning om samtycke ofta håller sådan hög kvalitet. Det finns ett uttalat fokus på att rusta eleverna för ett självständigt liv efter skolan. Men dessa elever har också rätt att få kunskap om kunskapsområdets samtliga delar, och därför måste även till exempel inslag om hedersrelaterat våld och förtryck ingå i undervisningen, säger Siri Morawski.

Publikation