Behov av stärkt individuell studie- och yrkesvägledning i komvux
Skolinspektionen har granskat kvaliteten av den individuella studie- och yrkesvägledningen i komvux. 29 av de 30 granskade verksamheterna behöver höja kvaliteten i arbetet.
Ladda ned rapporten
Granskningen visar att studie- och yrkesvägledarna i låg grad utmanar föreställningar som kan begränsa eleverna i deras studie- och yrkesval.
De flesta huvudmän och rektorer i granskningen saknar också kunskap om vem som tar del av, eller inte tar del av, kommunens studie- och yrkesvägledning. Flera intervjuade elever beskriver det som en slump att de fått kännedom om möjligheten till studie- och yrkesvägledning.
– Det är problematiskt att elever i komvux inte ges likvärdiga möjligheter att kunna göra välinformerade studie- och yrkesval i dessa kommuner, särskilt då målgruppen inom komvux är så heterogen, säger Olivia Öberg, utredare på Skolinspektionen.
Studie- och yrkesvägledarna tar i regel reda på elevernas behov av vägledning, ger eleverna kännedom och självkännedom om olika studie- och yrkesval samt hjälper eleverna med planer för att nå deras mål. Det saknas dock ett proaktivt och medvetet arbete för att utmana begränsande föreställningar.
Huvudmän och rektorer uttrycker ett stort förtroende för och tillit till studie- och yrkesvägledares kompetens för arbetet med den individuella studie- och yrkesvägledningen. Däremot framkommer det i granskningen att huvudmannen och rektorn ofta brister i styrning av arbetet.
– Att huvudmannen och rektorn har en tydlig styrning och ledning är avgörande för att studie- och yrkesvägledarna ska kunna utveckla arbetet utifrån de nationella målen. Det behövs också för att verksamheten inte ska bli sårbar när studie- och yrkesvägledaren ofta arbetar ensam utan kollegor, avslutar Olivia Öberg, utredare på Skolinspektionen.