Hur arbetar skolor och huvudmän med jämställdhet?
Skolinspektionen har gjort en analys av skolors och huvudmäns jämställdhetsarbete och hur det kan se ut när det fungerar väl och när det fungerar mindre väl.
Ladda ned rapport
Några av de viktigaste iakttagelserna som Skolinspektionen gjort är att rektorer behöver leda jämställdhetsarbetet och inte ta för givet att det pågår ett arbete på skolan. Huvudmän har också mycket att vinna på att stärka arbetet med könsuppdelade analyser. Det är även viktigt att se alla elever som individer men inte osynliggöra kön eller annan könsidentitet.
Skolan har ett tydligt ansvar att främja alla elevers lika rättigheter och möjligheter, oavsett könstillhörighet, och att synliggöra samt motverka könsmönster som kan begränsa lärande, val och utveckling. Hur detta arbete bedrivs får stor betydelse för om flickor och pojkar, kvinnor och män får likvärdiga villkor genom utbildningen och vidare i sina framtida val.
- Huvudmän och rektorer behöver ta sitt ansvar för skolans jämställdhetsuppdrag, annars riskerar flickor och pojkar att gå igenom skolan med olika möjligheter och villkor. I förlängningen får det konsekvenser för exempelvis den ekonomiska jämställdheten, i form av att kvinnor och män arbetar inom olika yrken med olika löneläge, säger Anna Säfström, utredare på Skolinspektionen.
Om analysen
Skolinspektionen har analyserat hur skolor och huvudmän arbetar med jämställdhet. Analysen bygger på kvalitetsgranskningar som Skolinspektionen genomfört mellan 2019 och 2024, där nära 250 verksamheter har ingått.
Rapporten sammanfattar de mönster och iakttagelser som framkommit i myndighetens beslut. Den innehåller även könsuppdelade resultat från Skolenkäten 2024, vilka genom sin omfattning ger en bred nationell bild av läget i svensk skola.
Läs mer om jämställdhet i skolan
Besök gärna Skolinspektionens temasida om jämställdhet i skolan.