Många elever får fortfarande inte rätt stöd i rätt tid
Skolinspektionens granskningar visar på stora skillnader i hur skolor identifierar behov och organiserar stödinsatser, men också på goda exempel som kan göra skillnad. Det är ett av kapitlen i Skolinspektionens årsrapport med iakttagelser från 2024.
Skolinspektionen konstaterar att garantin för tidiga stödinsatser inte har lett till att fler elever får hjälp i språk och matematik. Trots garantins syfte är det tvärtom färre elever som får stödinsatser nu än innan den trädde i kraft.
– Vi ser dessvärre återkommande att brister i arbetet med stödinsatser påverkar elevers möjligheter att nå målen. Därför vill vi särskilt lyfta fram detta område för att fler elever ska få det stöd de har rätt till i rätt tid, säger Therese Jakobsson, utredare på Skolinspektionen.
En bidragande orsak är att skolors tolkning av regelverket varierar. Många upplever gränserna mellan ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd som otydliga.
Samtidigt finns skolor som lyckas bättre. På skolor där stödet fungerar väl är insatserna samordnade över hela dagen, både i skola och fritidshem, och bygger på nära samverkan mellan lärare och elevhälsa. Specialpedagogisk kompetens används aktivt vid bedömning, planering och uppföljning, vilket gör att rätt stöd kan sättas in i tid. Ett sådant förebyggande arbetssätt minskar risken att problem förvärras och stärker elevernas möjligheter att nå utbildningens mål.
Läs hela kapitlet
Elever blir fortsatt utan rätt stöd i rätt tid
Artikeln utgår från ett kapitel i Skolinspektionens årsrapport 2024. I årsrapporten sammanfattar myndigheten de viktigaste iakttagelserna från alla de granskningar som genomfördes under 2024. Målet är att synliggöra centrala observationer som inspiration i arbetet för en likvärdig och kvalitativ skola.