Till huvudinnehåll
En huvudman i ett möte
Publicerad: 5 november 2025

Många kommuner behöver öka sin riskmedvetenhet i arbetet med ägar- och ledningsprövning

Skolinspektionen har genomfört en granskning av hur kommuner arbetar med ägar- och ledningsprövning gällande fristående förskola. Resultatet visar att 26 av de 30 granskade kommunerna behöver utveckla arbetet med att identifiera oseriösa aktörer.

Granskningen visar att det finns stora kvalitetsskillnader i de granskade kommunernas kapacitet att identifiera oseriösa aktörer i förskolan. Många av de granskade kommunerna är vana vid att ha en god samverkan med de enskilda huvudmännen, och samarbetet bygger ofta på tillit. Det är positivt att kommunerna arbetar för ett gott samarbete med de enskilda huvudmännen, samt erbjuder dem stöd för att de ska göra rätt. Däremot behöver kommunen även ha en hög riskmedvetenhet och systematik i sitt arbete för att kunna upptäcka om, och motverka att, olämpliga aktörer verkar i förskolan och välfärdssystemet.

Vår granskning visar att många kommuner saknar tillräckliga rutiner och verktyg för att bedöma aktörernas insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar. Det innebär en risk för att barn hamnar i verksamheter som inte är lämpliga, säger Olivia Öberg, utredare på Skolinspektionen.

Även om kommunerna genomför ägar- och ledningsprövning exempelvis inför att en förskola ska starta, ser vi i granskningen att många kommuner inte gör regelbundna prövningar av huvudmannen efter det. Framför allt gör kommuner alltför sällan en prövning av huvudmannens ekonomiska förutsättningar. Risken är att de inte fångar upp om förutsättningarna förändras, vilket kan ske snabbt på grund av exempelvis demografi eller samhällsförändringar.

Sedan 2019 ställs särskilda krav på att de som driver förskolor ska ha insikt i regelverket, vara lämpliga samt ha ekonomiska förutsättningar att bedriva utbildning. Dessutom skärptes kraven på lämplighet i form av ett demokrativillkor år 2023. Kommunerna har ett ansvar att pröva dessa aspekter – inte bara vid tillståndsansökningar, utan även inom tillsynen, för att kontrollera att huvudmännen fortlöpande uppfyller kraven.

Stödmaterial för kommuner vid ägar- och ledningsprövning av fristående förskolor

Skolinspektionen erbjuder ett stödmaterial som hjälp för kommuner vid ägar- och ledningsprövning av fristående förskolor. Materialet finns tillgängligt på vår webbplats. På uppdrag av regeringen kommer stödmaterialet att utökas med vägledning för:

  • ekonomisk prövning av enskilda huvudmän
  • tillsyn av konfessionella inslag i förskolan
  • tillsyn av pedagogisk omsorg

Det utökade materialet publiceras senast den 5 maj 2026.

Länk till befintligt stödmaterial

Inspektion
Granskningsrapport
Ägar- och ledningsprövning