Till huvudinnehåll
En gymnasieklass i ett klassrum
Publicerad: 29 oktober 2025

Nationella prov används ofta i komvux, men inte alltid på rätt sätt

I en tematisk tillsyn har Skolinspektionen granskat hur obligatoriska nationella prov används och genomförs i kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå. Granskningen visar att proven används i stor utsträckning, men i hälften av de 30 granskade komvuxverksamheterna konstaterades brister.

De 30 granskade verksamheterna använder ofta, men inte alltid, de obligatoriska nationella proven i kurser på gymnasial nivå. Men hälften av verksamheterna använder och genomför dem inte i enlighet med författningarnas krav. Det handlar främst om att elevers svar inte avidentifieras i de delar där det är obligatoriskt samt att eleverna inte har tillgång till korrekta verktyg, till exempel dator, när de genomför proven.

De nationella proven är uppskattade underlag inför betygssättning. Men många lärare och rektorer lyfter utmaningar med likvärdigheten i att använda och genomföra dem inom komvux. Skolformen präglas av flexibilitet och anpassning till individens behov och livssituation. Därför genomförs nationella prov löpande. Flexibiliteten medför samtidigt utmaningar, till exempel när ett nationellt prov i en kurs eller ämne genomförs flera gånger med täta intervaller. Lärarna lämnas då att hantera utmaningen med att genomföra de obligatoriska nationella proven utan att provinnehållet sprids.

– I intervjuerna ger lärare uttryck för en osäkerhet kring flera delar i genomförandet av de nationella proven. Många rektorer säger i intervjuerna att de litar på sina lärare, men säger samtidigt att de sällan är insatta i hur lärarna arbetar med att genomföra dem. Tillsynen visar att lärare, både mellan och inom samma verksamhet, följer lärarinformationen olika noga. Rektor behöver följa upp att lärarinformationen tolkas på samma sätt inom verksamheten, säger Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen.

Enligt författningarna kan rektorn i vissa fall besluta om att undanta elever från att skriva obligatoriska nationella prov. Tillsynen visar dock att i praktiken är det ofta lärare som på egen hand fattar dessa beslut, utan att rektorerna har kännedom om att så sker.

Det är huvudmannen som har huvudansvaret för utbildningen. Att sätta betyg är en myndighetsutövning och obligatoriska nationella prov syftar till att vara underlag inför lärares betygssättning. Denna granskning visar att obligatoriska nationella prov inte fullt ut används och genomförs enligt författningarnas krav. Huvudmännen behöver därför stödja rektorerna i att säkerställa att obligatoriska nationella prov används och genomförs i enlighet med lagens krav.

Publikation
Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå