Till huvudinnehåll
En grupp elever sitter i en lektionssal
Publicerad: 3 september 2025

Oreflekterat användande av engelska i undervisningen

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i undervisningen när den bedrivs på engelska i andra ämnen än språk. Granskningen har gjorts på 30 grundskolor med årskurs 7–9 som har tillstånd från Skolinspektionen att anordna delar av undervisningen på engelska. På endast 3 av de 30 skolorna bedömdes undervisningen hålla hög kvalitet.

Antalet skolor med tillstånd att genomföra delar av undervisningen på engelska har ökat kraftigt. Trots att skolorna har undervisning på engelska som uttalad profil visar granskningen att den undervisningen sällan utgår från kunskap om språk- och ämnesintegrerat lärande. Skolinspektionens bedömning är att kvaliteten kan höjas på majoriteten av de 30 grundskolor som ingått i granskningen.

Granskningen visar att många skolor inte fullt ut planerar sin undervisning utifrån den komplexitet som undervisning på engelska i andra ämnen än språk innebär. Därmed kan konsekvensen för eleverna bli att de inte ges den ledning och stimulans de behöver för att de ska utvecklas så långt som möjligt.

– På många skolor verkar man tro att en ökad exponering för engelska, ett slags språkbad, automatiskt ger eleverna goda kunskaper i engelska. Man utformar inte undervisningen utifrån insikt i komplexiteten med språk- och ämnesintegrerat lärande. Eleverna måste lära sig ett nytt språk samtidigt som de får djupa ämneskunskaper, säger Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen.

Lärarna på de granskade skolorna ställer ofta mer eller mindre slutna frågor som eleverna besvarar med ett eller ett fåtal ord. Det ger eleverna relativt få tillfällen att utveckla sin förmåga att tala och diskutera på engelska. Avsaknad av gemensamma diskussioner där eleverna ges möjlighet att pröva sina tankar och idéer riskerar också att leda till att eleverna går miste om möjlighet att nå fördjupade ämneskunskaper.

Publikation
Granskningsrapport