Huvudmäns och rektorers arbete för att fler elever ska få undervisning av behöriga förskollärare och lärare
Skolinspektionen genomför nu en tematisk kvalitetsgranskning av huvudmäns och rektorers arbete för att fler elever ska få undervisning av behöriga förskollärare och lärare.
För att säkerställa en likvärdig och kvalitativ utbildning i förskoleklass och grundskola krävs behöriga och legitimerade lärare. Det råder sedan länge stor brist på behöriga lärare, och denna brist väntas fortsätta. Att trygga lärarförsörjningen är avgörande för både kvalitet och likvärdighet i skolan.
Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med skollagen och andra författningar och föreskrifter. I ansvaret ingår att se till att det finns legitimerade och behöriga lärare för undervisningen.
Det här granskar vi
Syftet är att granska kvaliteten i huvudmäns och rektorers arbete för att fler elever ska få undervisning av behöriga förskollärare och lärare. Bedömningarna görs i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.
Följande frågeställning ska besvaras:
- I vilken utsträckning bedriver huvudmannen och rektorn ett strategiskt arbete för att undersöka behov av behöriga förskollärare och lärare inom huvudmannens organisation och skolenhet?
- I vilken utsträckning bedriver huvudmannen och rektorn ett aktivt och strategiskt arbete för att öka behörigheten bland befintliga förskollärare och lärare genom behörighetsgrundande utbildning?
Så här görs granskningen
Granskningen genomförs som en tematisk kvalitetsgranskning. Ett beslut fattas för varje huvudman som ingår i granskningen. Granskningens sammantagna resultat ska tillsammans med analys och slutsatser redovisas i en övergripande rapport.
Urvalet är ett variationsurval på 30 grundskolor med förskoleklass och minst årskurs 1–6.