Till huvudinnehåll
Diarienummer 2024:3705
Publicerad Idag, 5 november 2025

Kommuners ägar- och ledningsprövning av enskilda huvudmän i förskolan

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i kommuners ägar- och ledningsprövning av enskilda huvudmän för fristående förskolor i 30 kommuner. Granskningen visar att 26 av de 30 granskade kommunerna behöver utveckla sitt arbete med att identifiera oseriösa aktörer.

Fokus för granskningen har varit kommunernas arbete med att se till att enskilda huvudmän fortlöpande uppfyller kraven på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de kommuner som har granskats och avser inte att ge en nationell bild av förhållandena.

Granskningen visar att det finns stora kvalitetsskillnader i de 30 granskade kommunernas kapacitet att identifiera oseriösa aktörer i förskolan. Skolinspektionen ser att det finns ett behov av en ökad riskmedvetenhet i kommunernas arbete med ägar- och ledningsprövningen av enskilda huvudmän.

Exempel på utvecklingsområden

  • Flera kommuner genomför inte fortlöpande ägar- och ledningsprövning som omfattar alla delar (insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar)
  • Utan tydliga rutiner riskerar utredningar att bli mindre träffsäkra
  • Demokrativillkoret i lämplighetsprövningen är svårt för många kommuner

Bakgrund

Sedan 2019 ställs särskilda krav på att de som driver förskolor ska ha insikt i regelverket, vara lämpliga samt ha ekonomiska förutsättningar att bedriva utbildning. Kommunerna har ett ansvar att pröva dessa aspekter – inte bara vid tillståndsansökningar, utan även inom tillsynen, för att kontrollera att huvudmännen fortlöpande uppfyller kraven.

Stödmaterial för kommuner vid ägar- och ledningsprövning av fristående förskolor

Granskningsrapport
Senast uppdaterad: 5 november 2025