Kvaliteten i engelskspråkig undervisning när den ges i andra ämnen än språk
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i undervisningen när den bedrivs på engelska i andra ämnen än språk. Granskningen omfattar 30 skolenheter inom grundskolan med årskurs 7–9 som har tillstånd från Skolinspektionen för att anordna delar av undervisningen på engelska. Kvaliteten i den undervisning som bedrivs på engelska i andra ämnen än språk kan höjas på majoriteten av de 30 grundskolor som ingått i granskningen.
Endast på 3 av de 30 grundskolor som ingick i granskningen bedrivs enligt Skolinspektionen undervisning som kännetecknas av hög kvalitet. Sammantaget visar granskningen att alla skolor inte fullt ut planerar sin undervisning utifrån den komplexitet som undervisning på engelska i andra ämnen än språk innebär. Därmed kan konsekvensen för eleverna bli att de inte ges den ledning och stimulans de behöver för att de ska utvecklas så långt som möjligt.
De utvecklingsområden som Skolinspektionen identifierat handlar främst om att:
- Den engelskspråkiga undervisningen genomförs utan förankring i vetenskapliga metoder om språk- och ämnesintegrerat lärande
- Avsaknad av gemensamma diskussioner kan försämra elevernas möjlighet till kunskapsutveckling
- Utvecklingsbehov som berör att undervisningen bedrivs på två språk synliggörs sällan