Undervisning om sexualitet, samtycke och relationer i anpassade grundskolan
Skolinspektionen har under våren 2025 besökt 30 anpassade grundskolor och bedömt kvaliteten i deras arbete med kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. En majoritet av skolorna (21 av 30) behöver utveckla kvaliteten inom området.
Syftet med granskningen har varit att granska kvaliteten i de utvalda anpassade grundskolornas undervisning samt rektorns ansvar för utbildningen utifrån kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer samt hedersrelaterat våld och förtryck. I granskningen bedöms kvaliteten på undervisningen samt rektorns ansvar för utbildningen i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.
De frågeställningar som ska besvaras av granskningen är:
- I vilken utsträckning bidrar undervisningen utifrån kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer till kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck?
- I vilken utsträckning tar rektorn ansvar för skolans utbildning inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck?
De utvecklingsområden som Skolinspektionen identifierat handlar främst om att:
- Vid majoriteten av skolorna behöver rektorn utveckla styrning och samordning av kunskapsområdet
- Eleverna får inte alltid planerad undervisning om hedersrelaterat våld och förtryck
Granskningen kunde även konstatera att undervisning om samtycke och arbetet med tillitsfullt klassrumsklimat håller hög kvalitet.