Användning och genomförande av obligatoriska nationella prov i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå
Skolinspektionen har i en tematisk tillsyn granskat hur obligatoriska nationella prov används och genomförs i kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå. Granskningen visar att proven används i stor utsträckning, men i hälften av de 30 granskade komvuxverksamheterna konstaterades brister.
I den tematiska tillsynen har Skolinspektionen granskat två områden. Det första området handlar dels om att obligatoriska nationella prov ska används i de kurser där de är obligatoriska, dels om att proven ska genomföras på ett sätt som uppfyller författningarnas krav. Det andra området handlar om att samtliga elever ska genomföra provet, om inte rektorn fattat ett beslut om undantag utifrån särskilda skäl.
I 15 av de 30 granskade verksamheterna kunde Skolinspektionerna konstatera brister. De bestod i:
- prov där datum för sista användning passerats används
- alla delprov används inte
- lärare väljer bort att använda obligatoriska nationella prov till förmån för egenproducerade prov
- elever har inte tillgång till korrekta verktyg vid genomförandet
- lärare avidentifierar inte elevlösningar
- det genomförs inte alltid förberedande lektioner
- beslut om anpassning under provgenomförande utan föregående omsorgsfull analys
- elever undantas från att genomföra obligatoriska nationella prov utan beslut av rektor
För elevernas rättssäkerhet är det viktigt att säkerställa att de obligatoriska nationella proven används och genomförs på ett likvärdigt sätt, inte minst för att elevens resultat på de nationella proven särskilt ska beaktas vid betygssättningen. Huvudmännen behöver därför stödja rektorerna i att säkerställa att obligatoriska nationella prov används och genomförs i enlighet med författningarnas krav.