Tillgång till läroböcker och andra läromedel
Skolinspektionen har i en tematisk tillsyn kontrollerat hur skolor lever upp till kraven i de nya bestämmelserna om elevers rätt till läroböcker och andra läromedel. De flesta av skolorna i tillsynen lever upp till författningarnas krav men brister konstateras på 5 av 30 granskade skolor. Tillsynen ingår i ett regeringsuppdrag som ska slutredovisas den 9 oktober 2026.
Tillsynen har avgränsats till elevers tillgång till läroböcker och andra läromedel i samhällsorienterande ämnena geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap i högstadiet på 30 grundskolor och ger inte en nationell bild av hur tillgång till läroböcker och andra läromedel ser ut överlag.
Tillsynen visar att flertalet av de skolor som ingår i tillsynen lever upp till författningarnas krav och den bedömningsgrund som tillsynen utgått från. Det gäller 25 av 30 skolor. Däremot har brister konstaterats på fem skolor av 30. På de skolor där vi konstaterar brister finns det exempelvis inte tillräckligt med läroböcker för eleverna och de kunde sällan använda läroböcker efter skoltid.
Om regeringsuppdraget
Skolinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att genomföra en granskning av elevers tillgång till läroböcker och andra läromedel i förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer.
För att svara på regeringsuppdraget har Skolinspektionen under våren 2025 genomfört en tematisk tillsyn. Resultaten redogörs för i denna rapport som utgör delredovisningen av uppdraget.
Inför slutredovisningen av regeringsuppdraget 9 oktober 2026 kommer Skolinspektionen även att genomföra en tematisk kvalietsgranskning av elevers tillgång till läroböcker och andra läromedel som riktar sig till förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer.