Till huvudinnehåll

När har en elev rätt till stöd i skolan?

I all utbildning inom skolväsendet ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det kallas för det kompensatoriska uppdraget.

Det som avgör om en elev har rätt till extra anpassningar eller särskilt stöd är om det kan befaras att eleven inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas.

Det krävs ingen diagnos för att ha rätt till stöd.

Om det kan befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd.

Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds.

Här kan du läsa mer om rätten till extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket

Senast uppdaterad: 21 maj 2025

Hittade du vad du letade efter?

Kontakta oss så hjälper vi till att svara på dina frågor.

Kontakta oss