Till huvudinnehåll

Rektorer behöver leda jämställdhetsarbetet i skolan

Det finns betydande skillnader i skolan mellan flickor och pojkar inom flera områden, exempelvis upplevelsen av trygghet och studiero, kunskapsresultat och studieval. Utifrån drygt 240 kvalitetsgranskningsbeslut mellan 2019 och 2024 har Skolinspektionen analyserat skolors jämställdhetsarbete.

På skolor där rektorn leder ett strategiskt jämställdhetsarbete är jämställdhet en naturlig del av elevernas skoldag. Men när detta arbete inte görs, saknar rektorn ofta kunskap om flickors och pojkars situation på skolan, vilket påverkar kunskapsresultat, trygghet och studiero, skolfrånvaro, bemötande och mående.

Det finns skolor som präglas av starka normer för hur flickor och pojkar ”får” vara. Där beskriver elever att det finns risk att utsättas för ett hårt och ibland sexistiskt språkbruk och en tuff jargong, om man sticker ut eller avviker från normen, exempelvis att flickor ska ta skolarbetet på stort allvar och pojkar tvärtom.

- Tar huvudmän och rektorer inte sitt ansvar för skolans jämställdhetsuppdrag riskerar flickor och pojkar att gå igenom skolan med olika möjligheter och villkor. I förlängningen får det konsekvenser för exempelvis den ekonomiska jämställdheten, i form av att kvinnor och män arbetar inom olika yrken med olika löneläge, säger Anna Säfström, utredare på Skolinspektionen.

En övervägande majoritet av eleverna både i grundskolan och gymnasiet uppger att de känner sig trygga i skolan. Men det finns ändå många elever som uppger att de inte känner sig trygga. Tryggheten är lägst bland elever med annan könsidentitet. Flickor känner sig mindre trygga än pojkar. Många elever upplever dessutom att lärarna behandlar dem olika beroende av könstillhörighet. Här har pojkar en mer negativ bild än flickor. Men mest negativ bild har elever med annan könsidentitet

- Utsatthet och otrygghet i skolmiljön har en negativ inverkan på elevers mående, känsla av trygghet i skolan och möjlighet att prestera i skolan. Det handlar därmed om att skapa en miljö där alla elever oavsett könstillhörighet kan känna sig trygga och respekterade, säger Anna Säfström.

Här kan du läsa jämställdhetsanalysen

För mer information kontakta

Presstjänsten: 08-586 080 60

Senast uppdaterad: 4 december 2025