Till huvudinnehåll

Förbättringar av lärarnas arbetssituation måste kunna ske utan att försvaga elevernas rättigheter

Barn- och elevombudet på Skolinspektionen, svarar på Anna Olskogs, förbundsordförande för Sveriges lärare, debattartikel i Göteborgs posten den 29 september 2025 ”Att utreda varje liten konflikt i skolan äter upp lärarnas tid – som borde ägnas åt barnen”.

Vi vill påpeka att varje osämja eller meningsskiljaktighet mellan barn och elever inte är kränkande behandling och därför inte heller behöver hanteras så. Många konflikter kan redan idag hanteras på plats med de inblandade utan krav på dokumentation.

I artikeln hävdar Anna Olskog också att antal inkomna uppgifter till Barn- och elevombudet på Skolinspektionen kraftigt minskat efter lagändringen att vårdnadshavare först ska vända sig till skolhuvudmannen. Detta stämmer inte, de inkomna uppgifterna ligger på samma nivå som tidigare.

Arbetet mot kränkande behandling kräver samsyn hos alla som arbetar i skolan. Varje skola behöver gemensamt komma fram till hur det främjande och förebyggande arbetet ska bedrivas, men också vad som är kränkande behandling och hur kränkningar ska hanteras på skolan. Om samsyn finns, ökar möjligheterna för lärarna att bedriva god undervisning och ge elever bättre förutsättningar för lärande och utveckling.

Samtidigt ska vi komma ihåg att många barn och elever utsätts för kränkningar dagligen. Tar vi bort dokumentationskravet, kommer vi ta bort skyddet för dessa elever. Hur ska då skolorna veta vilka stödinsatser de ska sätta in eller vilka elever som utsätts? Cirka 15 procent av alla elever uppger i Skolinspektionens skolenkät att de känner sig otrygga i skolan. Det är allvarligt!

Lärare har en central roll i det svenska skolväsendet och måste få goda möjligheter till förberedelse, genomförande och uppföljning av undervisningen. Men det är inte rimligt att ställa förbättringar av lärares arbetssituation mot elevernas rätt till en skolgång fri från kränkningar. Förbättringar av lärarnas arbetssituation måste kunna ske utan att det sker på bekostnad av elevernas rättigheter.

Ulrika Lindén, Barn- och elevombudet på Skolinspektionen

Senast uppdaterad: 1 oktober 2025