Utvecklingsbehov på skolor med engelskspråkig undervisning
Skolinspektionen har granskat kvaliteten på 30 skolor som bedriver undervisning på engelska. Majoriteten av skolorna behöver utveckla sitt arbete för att stärka elevernas lärande.
Alla granskade skolor har undervisning på engelska som uttalad profil. Dock sker undervisningen utan förankring i vetenskapliga metoder om hur man integrerar både ämneskunskaper och språkkunskaper i undervisningen.
– På flera av skolorna tycker lärare och rektorer att en ökad exponering för engelska automatiskt ökar elevernas kunskaper i språket. Men i många klassrum saknas samtal på engelska. Eleverna får då inte möjlighet att utveckla sin förmåga att tala och diskutera på engelska, säger Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen.
Avsaknad av gemensamma diskussioner innebär även att eleverna kan gå miste om möjlighet att nå fördjupade kunskaper i ämnet de läser.
– För att eleverna ska utveckla både språk- och ämneskunskaper på ett optimalt sätt räcker det inte att läraren har goda kunskaper i engelska. Lärare i engelskspråkig undervisning behöver ha insikter om undervisning i det specifika ämnet på främmande språk och det ser vi saknas på många av skolorna.
På de granskade skolorna väljer många elever att både prata och skriva på svenska, trots att många av lärarna nästan uteslutande pratar engelska.
– I och med att många lärare inte kan svenska blir det svårt att säkerställa att eleverna får den undervisning de behöver. Skolorna behöver nu se över sitt arbete för att undervisningen ska få högre kvalitet, menar Ulrika Rosengren.
Granskningen omfattar 30 skolenheter i årskurs 7–9 med tillstånd från Skolinspektionen att anordna delar av undervisningen på engelska. I urvalet ingår både fristående och kommunala grundskolor.
Lista över skolor som ingått i granskningen.
För mer information kontakta
Presstjänsten: 08-586 080 60