Vidgad kvalitetsgranskning
Skolinspektionen har på uppdrag av regeringen genomfört kvalitetsgranskning på ett urval om 30 skolor som nyligen genomgått en tillsyn samt uppvisar låga kunskapsresultat och andra riskfaktorer.
Slutsatserna från granskningen går i linje med de erfarenheter som gjordes inom ramen för regeringsuppdraget 2024, då granskningen genomfördes på 20 skolor.
Då antalet granskade skolor är litet bör de slutsatser som lyfts fram i rapporten tolkas med försiktighet:
- Tillsyn och kvalitetsgranskning kan komplettera varandra.
- Kvalitetsgranskningens mervärde varierar för de granskade skolorna.
- Svårt att bedöma effekten av den samlade insatsen tillsyn och efterföljande kvalitetsgranskning.
- Låga kunskapsresultat innebär inte alltid ett arbete av låg kvalitet.
- Skolors arbetsbörda kan bli hög vid flera pågående insatser.
- En utökning av arbetssättet kan innebära att färre skolor nås av inspektion.
Övergripande slutsats – inspektion utifrån behov och situation
Skolinspektionen arbetar med olika typer av inspektion och väljer inspektionsform utifrån situation. Myndigheten gör löpande analyser och bedömningar för att avgöra vilken inspektionsform som bäst bidrar till förbättringar i skolorna. Av regeringens instruktion för Skolinspektionen framgår att myndighetens tillsyn och granskning ska genomföras med utgångspunkt i en behovsanalys. Skolinspektionen vill därför framhålla vikten av att myndigheten själv har utrymme att prioritera vilken inspektionsform som är bäst lämpad utifrån behov, ändamålsenlighet och effektivitet.