Frågor och svar om barn- och elevers rättigheter i skolan
Se alla kategorierFrågor som rör rätten till extra anpassningar och särskilt stöd i skolan
När har en elev rätt till stöd i skolan?
Svar
I all utbildning inom skolväsendet ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det kallas för det kompensatoriska uppdraget.
Det som avgör om en elev har rätt till extra anpassningar eller särskilt stöd är om det kan befaras att eleven inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas.
Det krävs ingen diagnos för att ha rätt till stöd.
Om det kan befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska eleven skyndsamt ges stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd.
Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds.
Här kan du läsa mer om rätten till extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket
Kan ett barn ha rätt till särskilt stöd i förskolan?
Svar
Ja. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges det stöd som deras speciella behov kräver.
Om det genom uppgifter från förskolans personal, ett barn eller ett barns vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att ett barn är i behov av särskilt stöd ska rektorn se till att barnet ges sådant stöd. Barnets vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta vid utformningen av de särskilda stödinsatserna.
För förskolan finns inte några bestämmelser om åtgärdsprogram. Hur stödåtgärder dokumenteras i förskolan är en lokal fråga.
Här kan du läsa mer om rätten till stöd i förskolan:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket
Kan en elev ha rätt till stöd på andra grunder, även om eleven når målen?
Svar
Ja. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation som på sikt skulle kunna innebära att eleven inte når målen. Det kan till exempel handla om en elev med en funktionsnedsättning, psykosocial problematik, psykisk ohälsa, svårigheter i det sociala samspelet, koncentrationssvårigheter eller upprepad eller långvarig frånvaro.
Här kan du läsa mer om rätten till extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket
Har en elev rätt till en specifik stödinsats?
Svar
Nej. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas, men de kan inte kräva en specifik stödinsats såsom tillgång till resurspersonal eller en elevassistent.
Här kan du läsa mer om rätten till extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket
Har man som vårdnadshavare eller elev rätt att överklaga ett åtgärdsprogram?
Svar
Ja. Från det datum som vårdnadshavare och elev fått ta del av ett beslut om åtgärdsprogram, eller ett beslut om att inte utarbeta åtgärdsprogram, har man möjlighet att överklaga beslutet till ÖKN inom tre veckor. En elev som har fyllt 16 år får själv överklaga beslutet.
Vid prövning av ett överklagande av åtgärdsprogram ska Skolväsendets överklagandenämnd antingen fastställa eller upphäva beslutet om åtgärdsprogram. Om beslutet upphävs ska rektorn pröva ärendet på nytt om det behövs.
Läs mer om ÖKN här: Överklagandenämnden
Kopiera länk till svaretVilka elever har rätt till särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats?
Svar
Elever som inte vårdas på sjukhus, men som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, har rätt till särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats. Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.
Här kan du läsa om reglerna för sådan undervisning:
Särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats - Skolverket
Vad innebär det att barn och elever har rätt till ledning och stimulans?
Svar
Alla barn och elever i samtliga skolformer och fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Det är en övergripande målsättning som ska utmärka utbildningen och som ligger till grund för det som föreskrivs närmare i läroplanerna om undervisningens individualisering.
Här kan du läsa mer om ledning och stimulans:
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket