Till huvudinnehåll
En skolbyggnad under klarblå himmel

Starta eller utöka en fristående skola

Ansökan för att starta eller utöka en fristående skola med start HT 2023 är öppen.

Här kan du ansöka om godkännande som huvudman för en ny fristående skola eller för en utökning av verksamheten vid en befintlig fristående skola.

Ansökningsformulär fristående skola

Webbformulären är nya för i år och har därför ett nytt utseende och några nya funktioner. En nyhet är att du, i tillägg till att fylla i obligatoriska fält, också behöver gå igenom samtliga delar i ansökan innan den kan skickas in. Delar som är klara markeras med en blå bock i ansökan. En annan förändring är mallfunktionen. Om du vill skapa flera blanketter från mallar kan du endast göra detta med ansökningar som inte har skickats in (läs mer om att arbeta med webbansökan nedan).

Skolinspektionen rekommenderar sökanden att inte använda webbläsaren Internet Explorer eftersom fel har upptäckts i ansökan vid användning av den webbläsaren.

Vem kan ansöka?

Du som ansöker behöver ha full rättskapacitet. Om du är en juridisk person behöver du vara registrerad hos registeransvarig myndighet för att ansökan ska kunna godkännas. Handlingar som styrker sökandens rättsliga handlingsförmåga ska bifogas i ansökan. Observera att det är viktigt att skicka med alla uppgifter annars kan ansökan avvisas.

Vem kan skriva under?

För juridiska personer ska ansökan undertecknas av behörig firmatecknare. Om annan än behörig firmatecknare undertecknar ansökan ska en fullmakt från behörig firmatecknare bifogas.

Om du inte är en juridisk person kan du skriva under själv.

Avgifter nyetablering och utökning

När du lämnat in ansökan skickas ett mejl med instruktioner för inbetalning. Avgiften måste betalas i samband med ansökan för att ärendet ska prövas.

Nyetablering av fristående skola 35 000 kronor
Utöka befintlig skolenhet  25 000 kronor
Utöka befintlig skolenhet med avvikelse från de nationella programmen 10 000 kronor

 

Om du gör ansökningar för fler skolenheter samtidigt ska du göra en inbetalning per ansökan. 

Om du gör fler ansökningar för samma skolenhet i ett inskick ska endast en avgift betalas. Exempelvis om du ansöker om att starta en skolenhet (35 000 kr) och samtidigt ansöker om avvikelse inom de nationella programmen (10 000 kr) ska du betala en avgift på 35 000 kr och inte 45 000 kr.

Sista ansökningsdag

Ansökan ska göras senast 31 januari 2022 för skolstart 2023.

Observera att:

  • Skolförordningen/gymnasieförordningen föreskriver att en ansökan ska vara inkommen senast den 31 januari året innan utbildningen ska starta.
  • Det alltid är sökanden som på egen risk och med eget ansvar ska se till att komma in med handlingar i rätt tid.
  • Skolinspektionen tar ställning till när en handling skall anses vara inkommen i varje enskilt fall det råder oklarheter.

Ansökan ska lämnas in digitalt via Skolinspektionens webbformulär.

Information om webbansökan

För dig som inte har ansökt tidigare, finns två möjligheter att komma igång:

  1.  Klicka på "Skapa nytt konto" i webbformuläret och fyll i e-postadress och lösenord
    eller
  2. Logga in med BankID eller Mobilt BankID och ange din e-postadress. Observera att du måste ha angivit din e-postadress för att kunna skapa en ansökan.

För dig som tidigare har ansökt:

  • Logga in med lösenord eller BankID beroende på vilken metod du tidigare använde. Där finner du dina pågående och inskickade ansökningar.

Att arbeta med ansökningar:

  • Du kan lägga upp hur många ansökningar du vill.
  • Det finns en så kallad "mallfunktion" där du kan lägga in information som är gemensam för ansökningar i till exempel olika kommuner. Du kan sedan kopiera en ny ansökan från den befintliga mallen.
  • Du kan arbeta med flera ansökningar parallellt, spara uppgifter i vårt system, logga ut och sedan logga in och fortsätta att arbeta.
  • Skolinspektionen rekommenderar att du sparar ifylld text regelbundet.

Om du har glömt ditt lösenord:

  • Klicka på "Glömt lösenordet?" och fyll i din e-postadress. Du kommer då att få ett e-postmeddelande skickat till denna mailadress med ett nytt lösenord. Om du så önskar, kan du lätt ändra lösenordet under valet "Mina sidor" som du finner till vänster i menyn.

Vid eventuella problem, vänligen kontakta Skolinspektionen på tillstand@skolinspektionen.se

Underskrift

När ansökan är klar kan du antingen skicka in den och signera med e-legitimation, i form av bank-id, eller signera den via papper. Båda alternativen finns tillgängliga på inskickssidan.

Läs mer om e-legitimation:

Bankid.com: BankID e-legitimation (extern länk, nytt fönster)
Nordea.se: E-legitimation (extern länk, nytt fönster)
Telia.se: E-legitimation (extern länk, nytt fönster)

Byte av huvudman

Vid byte av huvudman behöver nuvarande huvudman och sökande huvudman underteckna ett medgivande.

2022 medgivande återkalla vid byte av huvudman.docx

Kompletteringar

Om du vill komplettera din ansökan kan du mejla kompletteringen till:
tillstand@skolinspektionen.se.

Om du vet vem som kommer att handlägga ditt ärende kan du även mejla direkt till handläggaren. Ange alltid ditt diarienummer i kompletteringen.

Senast uppdaterad: 21 juli 2020