Till huvudinnehåll
Diarienummer 2024:371
Publicerad 15 maj 2025

Rektorers, huvudmäns och kommuners arbete för deltagande i förskolor i socioekonomisk svagare områden

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i kommuners arbete med att öka deltagandet i förskolan. Granskningen har omfattat 30 kommunala förskolor i områden som har socioekonomiska utmaningar enligt Boverkets socioekonomiska index. Av 30 granskade verksamheter behöver 29 utveckla arbetet för att fler barn ska delta i utbildningen i förskolan.

Skolinspektionen bedömer att 29 av 30 granskade verksamheter saknar viktiga kvalitetsaspekter och behöver utveckla det närvarofrämjande och det uppsökande arbetet. Det vanligaste är att verksamheterna behöver utveckla delar av både det närvarofrämjande och det uppsökande arbetet. Över en tredjedel av verksamheterna har bedömts behöva utveckla områden inom alla tre frågeställningar, varav en verksamhet bedömts ha ett arbete som i låg utsträckning möter Skolinspektionens uppsatta kriterier.

De utvecklingsområden som Skolinspektionen identifierat handlar främst om att:

  • rektorn behöver leda och organisera ett närvarofrämjande arbete på förskolan som gör det tydligt hur arbetet ska bedrivas, utvärderas och utvecklas
  • huvudmannen behöver erbjuda ändamålsenligt stöd, följa upp och analysera rektorns arbete med att främja närvaro
  • kommunen behöver ta reda på orsaker till att vårdnadshavare inte skriver in sina barn i förskolan för att kunna anpassa insatser i det uppsökande arbetet
  • kommunen behöver utveckla uppföljningen och utvärderingen av insatserna.
Granskningsrapport
Senast uppdaterad: 15 maj 2025