Anledning till inspektion
Det finns olika anledningar till att en skola eller verksamhet blir inspekterad.
Oftast gör vi ett slumpvis urval. Men det kan också bero på exempelvis låg måluppfyllelse, missförhållanden, att det var länge sedan en inspektion utfördes eller för att få en generell överblick i en viss fråga.
Inspektionen baserar vi på en analys av olika underlag där några vanligt förekommande är:
Ekonomisk risk
Om skolans ekonomiska förutsättningar riskerar att påverka skolverksamheten negativt ökar sannolikheten att bli inspekterad. Den ekonomiska analysen bygger i första hand på årsredovisningar eller årsbokslut. Ibland behövs mer information, exempelvis uppdaterad räkenskapsinformation, budgetar eller svar på specifika frågor. Då kontaktas huvudmannen.
Kunskapsresultat
Kunskapsresultaten mäts på flera olika sätt. Ett exempel är andelen elever som uppnått kraven (minst E) i samtliga ämnen.
Skolenkäten
En av de viktigaste utgångspunkterna för våra inspektioner är resultaten i skolenkäten. Genom skolenkäten får vi bland annat svar på om elever känner sig trygga och har studiero samt rektors ledarskap.
Från skolenkäten inhämtas synpunkter från vårdnadshavare, elever och lärare. Skolenkäten genomförs vartannat år i hälften av Sveriges skolor.
Tidigare inspektioner
Varje år inspekteras omkring tusen skolor runt om i Sverige. Från inspektionerna insamlas stora mängder data som används som underlag för kommande inspektioner. Om en skola haft få anmärkningar minskar sannolikheten för en kommande inspektion.
Uppgifter i media
Ibland uppdagas skolor och incidenter i media som leder till att en inspektion blir nödvändig.
Uppgifter om missförhållanden
Skolinspektionen tar emot en stor mängd uppgifter om missförhållanden i skolor och utbildningsverksamheter varje år. Utifrån uppgifter kan vi inleda en tillsyn av skolans/huvudmannens arbete på systemnivå eller avseende situationen för ett enskilt barn/elev.