Start

Undervisningen i historia

Skolinspektionen har granskat om historieundervisningen i årskurs 7-9 skapar samband mellan olika tidsdimensionerna dåtid, nutid och framtid. Granskningen visar att eleverna inte får tillräckliga möjligheter att reflektera över sin egen roll i historien och hur historia kan användas i exempelvis politiska syften. Andra delar av undervisningen håller däremot hög kvalitet.
plant
  • Titel
  • Undervisningen i historia
  • Rapportnr
  • 2015:8
  • Publicerad
  • 2015-10-27
  • Diarienummer
  • 2013:6837
  • Publikationstyp
  • Granskningsrapport: Kvalitetsgranskning
  • Skolform
  • Grundskolan
  • Språk
  • -
  • ISBN
  • -
  • Ämnesord
  • Betyg och kunskapsbedömning, Kompetensutveckling, Utbildningar | ämnen | kurser

Relaterat material


Kolla din historieundervisning

Skolinspektionen har tagit fram ett verktyg där lärare och skolledare kan kolla sin historieundervisning.

Sammanfattning

Här är en sammanfattning av rapporten:

Kunskapsöversikt

Kunskapsöversikten är ett underlag för Skolinspektionens granskning. Här hittar du ett förtydligande av innebörden av kursplanen i historia, en fördjupning i vad de olika förmågor som kursplanen anger egentligen innebär och en forskningsöversikt.