Till huvudinnehåll
Diarienummer 2022:8455
Publicerad 25 april 2024

Undervisning i källkritiskt förhållningssätt

Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning undervisningen i 30 gymnasieskolor främjar elevernas förmåga att söka och värdera information samt använda såväl digitala som andra källor. Av de 30 granskade skolorna hade 25 behov av att utveckla arbetet med att lära eleverna ett källkritiskt förhållningssätt.

Ett källkritiskt förhållningssätt är grundläggande för att eleverna ska kunna både orientera sig, men också agera, i denna föränderliga och digitala värld. Detta kräver en grundläggande förmåga att finna, sovra, ta emot och använda sig av ny kunskap, men också att kunna känna tillit till att vissa källor går att lita på. I gymnasieskolans uppdrag ingår att eleverna ska träna sig att tänka kritiskt, att granska information och förhållanden samt att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Rapporten redovisar några centrala utvecklingsområden:

  • Vid mer än var tredje skola omfattar undervisningen sällan bilder och rörliga bilder
  • Eleverna behöver mer vägledning för att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt
  • Lärare sällan förutsättningar för att utveckla undervisningen i källkritiskt förhållningssätt

Rapporten ger även exempel på arbete av hög kvalitet.

Granskningsrapport
Senast uppdaterad: 8 maj 2024