334 träffar på ""
334 träffar på ""
-
PublikationPublicerad 20 oktober 2016Skolinspektionen har granskat hur skolsituationen ser ut för grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan. Lärarna arbetar för att eleverna ska vara delaktigaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 26 september 2016Endast en tredjedel av kommunerna tar hänsyn till socioekonomiska faktorer när de fördelar pengar till förskolan. Många kommuner följer inte heller upp hur pengarnaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 6 september 2016Sedan 2011 har legitimerade förskollärare i uppdrag att bedriva undervisning i förskolan. Skolinspektionens granskning av 82 förskolor visar dock att det är oklart påGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 30 augusti 2016Många elever vill ha och behöver mer utmaningar i undervisningen. I arbetet med att granska skolorna ser Skolinspektionen exempel på elever som skulle kunna nå längre i sittAnalys
-
PublikationPublicerad 28 augusti 2016Samverkan mellan skola och arbetsmarknad behöver utvecklas för att säkerställa att utbildningen för gymnasieelever på yrkesprogram håller en god kvalitet.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 26 augusti 2016Skolor som inte klarar att ge eleverna det särskilda stöd de har rätt till tenderar att också ha brister i arbetet med elevhälsan. Det visar en tematisk analys av SkolinspektionensAnalys
-
PublikationPublicerad 26 augusti 201612 av 15 skolor som Skolinspektionen har granskat behöver utveckla det arbetet för att eleverna ska kunna nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. På fleraGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 15 juni 2016Denna kvantitativa rapport presenterar resultaten av en kartläggning av ogiltig frånvaro i de obligatoriska skolformerna. Enkätresultaten visar att nästan 1 700 elever har rapporteratsGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 1 juni 2016Alla elever har rätt till en skolmiljö som präglas av studiero. Skolinspektionen har granskat om och hur ett antal grundskolor arbetar för att säkerställa studieroGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 20 maj 2016Dela sidan Under en oanmäld granskning har Skolinspektionen kartlagt arbetsformer och lärarstöd på fem olika yrkesprogram på gymnasiet. Resultatet visar att det i mer änGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 13 maj 2016Granskningen visar att det råder stora kvalitetsskillnader mellan verksamheter inom pedagogisk omsorg. Därför är det viktigt att huvudmannen följer upp verksamheten.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 12 maj 2016Dela sidan Skolinspektionen har genomfört en tillsyn av 10 utvalda utbildningsanordnare med tillstånd i betygsrätten. Problemet hos flertalet av dem är att avtalen styr utbildningarnasGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 april 2016Många kommuner behöver utveckla arbetet med tillsyn av fristående förskolor för att alla barn ska garanteras en verksamhet av god kvalitet. Det visar Skolinspektionens granskningGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 18 mars 2016Under 2015 har Skolinspektionen genom sitt uppdrag mött ett stort antal elever, personal och huvudmän inom olika delar av skolväsendet. Årsrapporten bygger på SkolinspektionensRapport till regeringenÅrsrapport
-
PublikationPublicerad 1 mars 2016Två av tre granskade kommuner har brister i stödet till unga kommuninvånare som varken studerar eller arbetar. Det visar Skolinspektionens granskning av 16 kommuners arbete med detGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 22 februari 2016Skolinspektionens årsredovisning för 2015.Rapport till regeringenÅrsredovisning
-
PublikationPublicerad 26 januari 2016Skolan måste ge eleverna bättre möjligheter att utveckla sin läsförståelse och skrivförmåga och därmed också sin förmåga att tänka,Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 16 november 2015Skolinspektionen har i uppdrag av regeringen att årligen genomföra viss central rättning av nationella prov med syftet att stödja en likvärdig bedömning och betygssättningOmbedömning av nationella prov
-
PublikationPublicerad 27 oktober 2015Skolinspektionen har granskat om historieundervisningen i årskurs 7–9 skapar samband mellan olika tidsdimensionerna dåtid, nutid och framtid. Granskningen visar att eleverna inte fårGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 8 oktober 2015Stor spridning i hur väl gymnasiearbeten motsvarar de förväntningar som högskolan har på en förberedd nybörjarstudent. Eleverna behöver mer hjälp med attGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 3 juni 2015Granskningen visar att läs- och skrivundervisningen i årskurserna 1 och 3 vid 11 skolor inte stimulerar och utvecklar elevernas läsande och skrivande i tillräcklig grad.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 1 juni 2015Elevhälsans arbete motsvarar inte fullt ut elevernas behov. I stor utsträckning saknas förebyggande och hälsofrämjande insatser för att stödja eleverna i att delsGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 27 maj 2015Skolinspektionen har granskat skolornas arbete för att förebygga studieavbrott på nationella yrkesprogram i 30 gymnasieskolorGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 5 juni 2015Dela sidan Många pedagoger i förskoleklass skapar en trygg, stödjande och uppmuntrande miljö för sina elever. Men de får ofta lägga upp arbetet själva, utanGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 11 april 2014Många skolor behöver förbättra sitt arbete med att ge elever stöd och stimulans i undervisningen. Skollagen är tydlig med att skolan måste klara av att ge stödGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 4 april 2015Distansutbildningen vid kommunal vuxenutbildning uppvisar stora utvecklingsbehov.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 6 mars 2015Skolinspektionens budgetunderlag för åren 2016-2018.Rapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 23 februari 2015Skolinspektionens årsredovisning för 2014.Rapport till regeringenÅrsredovisning
-
PublikationPublicerad 3 februari 2015Huvudmännen behöver strategier för en förbättrad styrning mot nationella mål så att alla elever får den utbildning de har rätt till.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 14 november 2014Rapporten innehåller en presentation och analys av myndighetens arbete under åren 2009-2014. Rapporten innehåller en redovisande del och en analyserande i vilken vi tittar närmareRapport till regeringenÅrsrapport