26 träffar på "Förskola"
26 träffar på "Förskola"
-
PublikationPublicerad 15 maj 2025Rektorers, huvudmäns och kommuners arbete för deltagande i förskolor i socioekonomisk svagare områden Dela sidan Skolinspektionen har granskat kvaliteten i kommuners arbete medGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 30 november 2023Huvudmäns och rektorers arbete för kvalitet i undervisning på förskolor i socioekonomiskt svagare områden Ladda ner rapport Dela sidan En förskola av hög kvalitetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 23 september 2019Mer information Dela sidan Inför skolstarten höstterminen 2019 genomförde Skolinspektionen etableringskontroller på 58 friskolor i 36 kommuner. 12 av dessa skolor hade någonStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 26 mars 2019Skolinspektionen granskar regelbundet landets skolor så att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Under 2018 gjorde Skolinspektionen regelbunden tillsyn påStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 20 mars 2019Antalet inkomna anmälningar till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO) har ökat med 2 procent under 2018 jämfört med samma period förra året. Men närStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 16 februari 2018Skolinspektionen fick 2015 ett treårigt uppdrag att särskilt granska förskolans kvalitet och måluppfyllelse. Detta är slutrapporten till regeringen. Rapporten tar upp bristerGranskningsrapportRapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 31 januari 2018Skolinspektionen har granskat hur 15 slumpvis utvalda förskolor arbetar med uppdraget att förmedla och förankra den värdegrund som vårt demokratiska samhälle vilar på.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 29 november 2017Elever och föräldrar ska enkelt kunna lämna klagomål och synpunkter på skolan om de upplever att det finns problem. Skolinspektionens granskning av 31 huvudmän visarGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 13 november 2017Ansvariga huvudmän för förskolor missar ofta viktiga delar i styrningen av kvaliteten i förskolan. Ofta används endast kvantitativa metoder för att utvärdera omGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 10 november 2017Skolinspektionen har granskat förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. Granskningen visar att det finns stora kvalitetsskillnader i hur förskolor arbetar med särskiltGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 oktober 2017Områdena matematik, naturvetenskap och teknik behöver integreras både i vardagssituationer och i planerad undervisning för att bli en del av helheten i förskolansGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 20 april 2017Granskningen visar att personalen på majoriteten av de granskade förskolorna arbetar medvetet med att uppmuntra flerspråkiga barn att använda svenska i den dagliga verksamheten.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 17 februari 2017Under tre år har Skolinspektionen ett särskilt fokus på att granska förskolans kvalitet och måluppfyllelse. Ett syfte är att lyfta fram viktiga områden som förskolanGranskningsrapportRapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 19 januari 2017Förskolan ska ge alla barn möjlighet att utveckla sina förmågor och intressen utan att hindras av traditionella könsmönster och könsroller. Men arbetet med jämställdhetsuppdragetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 21 december 2016På flera förskolor behöver förskolechefen ta ett större ansvar för att leda den pedagogiska verksamheten, så att alla barn får goda möjligheter att utvecklasGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 16 december 2016De flesta kommuner erbjuder barnomsorg på kvällar, nätter och helger – ofta kallat nattis. Men omsorgen anpassas inte alltid efter föräldrarnas behov. Det visar SkolinspektionensGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 26 september 2016Endast en tredjedel av kommunerna tar hänsyn till socioekonomiska faktorer när de fördelar pengar till förskolan. Många kommuner följer inte heller upp hur pengarnaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 6 september 2016Sedan 2011 har legitimerade förskollärare i uppdrag att bedriva undervisning i förskolan. Skolinspektionens granskning av 82 förskolor visar dock att det är oklart påGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 13 maj 2016Granskningen visar att det råder stora kvalitetsskillnader mellan verksamheter inom pedagogisk omsorg. Därför är det viktigt att huvudmannen följer upp verksamheten.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 april 2016Många kommuner behöver utveckla arbetet med tillsyn av fristående förskolor för att alla barn ska garanteras en verksamhet av god kvalitet. Det visar Skolinspektionens granskningGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 21 januari 2014Hur kommuner med stora socioekonomiska skillnader arbetar för att motverka segregationens negativa effekter på resultaten i skolan.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 12 juni 2012Granskningen visar att förskolans personal har en stark drivkraft att ge barnen en lärorik, rolig och lustfylld vistelse på förskolan. Vid varje förskola finns goda exempelGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 18 oktober 2011Särskild rätt till plats i förskoleverksamheten för vissa nationella minoriteter Sammanfattning av rapporten på olika språk Dela sidan I 47 kommuner har de som talarGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 14 juni 2011Granskningen visar att förskolans läroplan (Lpfö 98) inte alltid finns med som en medveten utgångspunkt i planeringen av förskolornas verksamhet. De mål som berörGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 10 maj 2011Kommunernas tillsyn av enskild verksamhet Dela sidan I denna rapport redovisas vår granskning av hur kommunerna förvissar sig om att verksamheter som får bidrag håller en god kvalitetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 30 november 2010Den här granskningen undersöker om det finns ett arbetssätt i de granskade förskolorna och skolorna som utvecklar språk och kunskaper och som ger flerspråkiga barn ochGranskningsrapport