33 träffar på "Betyg och kunskapsbedömning"
33 träffar på "Betyg och kunskapsbedömning"
-
PublikationPublicerad 30 januari 2025Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning Dela sidan Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasialGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 29 augusti 2024Skolors genomförande av garantin för tidiga stödinsatser Dela sidan Skolinspektionen har gjort en tematisk tillsyn av 40 skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 14 december 2023Det specialpedagogiska arbetet för att stödja lärare inom garantin för tidiga stödinsatser Dela sidan Skolinspektionen har granskat kvaliteten i det specialpedagogiska stödetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 8 juni 2023Rektorns arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i gymnasieskolan Dela sidan Betygssättning är myndighetsutövning och det gymnasiebetyg som en elev får kan haGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 22 november 2022Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Relaterade granskningar, rapporter och analyser Dela sidan Skolinspektionen har genomfört enGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 oktober 2022Skolinspektionen har genomfört en tematisk tillsyn av 35 av landets 38 waldorfskolor i grundskolan. Syftet med tillsynen har varit att bedöma om waldorfskolornas undervisning gerGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 maj 2022Skolinspektionen har granskat hur huvudmän arbetar för att främja en rättvisande och likvärdig betygssättning.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 23 september 2021Skolinspektionen har under sommarlovet 2021 genomfört en distansinspektion av sommarlovskolor vid 62 grund- och gymnasieskolor. Vi har granskat hur skolan har arbetat med att informera ochPM
-
PublikationPublicerad 6 september 2021Skolinspektionen har granskat 28 utvalda grundskolor som under tio år haft en hög andel elever som inte nått godkända betyg i alla ämnen.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 2 september 2021Sedan Skolenkäten genomfördes för första gången 2010 har den varit en del av myndighetens inspektioner. Genom Skolenkäten får vi viktig kunskap om hur eleverna harStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 9 februari 2021Användningen av de obligatoriska bedömningsstöden i grundsärskolan Skolinspektionens tidigare granskningar av grundsärskolan Dela sidan Alla elever ska ges den ledning ochPM
-
PublikationPublicerad 16 december 2020Utbildning under coronapandemin i gymnasieskolan Dela sidan Den distansundervisning som gymnasieskolan fått anpassa sig till under coronapandemin har varit utmanande för både skolornaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 5 november 2020Betygssättning i engelska i årskurs 6 Dela sidan Betygssättning ställer stora krav på lärare. Felaktigt satta betyg kan föra med sig negativa konsekvenser förGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 24 september 2020Skolinspektionen befarade att trycket på lovskolorna skulle bli högre än vanligt sommaren 2020 och initierade därför en kartläggning av huvudmännens arbete förKartläggning
-
PublikationPublicerad 22 september 2020Studier pekar på att elever i Sverige blir allt mer resultatmässigt segregerade, mellan men även inom skolor. De nationella kvantitativa studier som undersökt likvärdighetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 17 september 2020Skolinspektionen har under augusti 2020 gjort en ny uppföljning av gymnasieskolornas utmaningar med anledning av Covid-19-pandemin. Resultaten i denna rapport både bekräftar och förtydligarGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 17 maj 2018Alla elever i gymnasieskolan har rätt till en miniminivå för garanterad undervisningstid. Undervisningstiden är en av gymnasieskolans viktigaste resurser. Vår granskning visarGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 15 maj 2020Gymnasieskolors distansundervisning under covid-19 pandemin: En första delredovisning utifrån intervjuer med 45 rektorer Dela sidan Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtalGranskningsrapportPM
-
PublikationPublicerad 16 mars 2020Årsrapporten tar upp Skolinspektionens erfarenheter under 2019 av arbetet med tillsyn och kvalitetsgranskning. Bilden av svensk skola utifrån våra granskningsresultat är varierad.Årsrapport
-
PublikationPublicerad 29 april 2019Elever har rätt att få betyg som bygger på en allsidig bedömning av elevens kunskaper. Skolinspektionen har granskat kvaliteten i betygssättningsprocessen i ett urval skolorGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 26 mars 2019Regelbunden kvalitetsgranskning är en ny inspektionsmodell som Skolinspektionen startade inför höstterminen 2018. I rapporten redovisas vad vi såg i den regelbundna kvalitetsgranskningenStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 4 december 2018Alla elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Granskningen visar att högpresterande elever ofta saknar anpassade utmaningar.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 20 juni 2018Lärares beslut om betyg kan ha en avgörande betydelse för en elevs framtida möjligheter. Betyg har en direkt koppling till behörighet och urval för vidare utbildning.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 23 mars 2017Den här granskningen visar att många gymnasieskolor med språkintroduktion inte tillgodoser elevernas utbildningsbehov. Eleverna får ofta läsa ett fåtal ämnen enligtGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 16 november 2016Statens Skolinspektion har sedan 2009 haft i uppdrag av regeringen att årligen genomföra viss central rättning av nationella prov. Syftet med ombedömningen är att stödjaOmbedömning av nationella prov
-
PublikationPublicerad 12 maj 2016Dela sidan Skolinspektionen har genomfört en tillsyn av 10 utvalda utbildningsanordnare med tillstånd i betygsrätten. Problemet hos flertalet av dem är att avtalen styr utbildningarnasGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 16 november 2015Skolinspektionen har i uppdrag av regeringen att årligen genomföra viss central rättning av nationella prov med syftet att stödja en likvärdig bedömning och betygssättningOmbedömning av nationella prov
-
PublikationPublicerad 27 oktober 2015Skolinspektionen har granskat om historieundervisningen i årskurs 7–9 skapar samband mellan olika tidsdimensionerna dåtid, nutid och framtid. Granskningen visar att eleverna inte fårGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 12 september 201423 skolor har visat tecken på brister i arbetet med betygssättning. Lärarna behöver samarbeta mer i bedömningsfrågor och eleverna göras mer delaktiga. Skolorna behöverGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 2 september 2013Skolinspektionen har under under 2013 omrättat 31 800 elevlösningar av nationella prov på delprovsnivå från 461 skolor. Den här rapporten beskriver resultatet frånOmbedömning av nationella prov
- 1
- 2